W dniu 9.04.2019 roku studenci studiów II-stopnia specjalności 'Drogi i Mosty' wraz z pracownikami Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej oraz gościli na na budowie mostu w Sielnicy.
Dzięki uprzejmości wykonawcy obiektu, firmy REMOST Sp. z o.o. studenci mogli dowiedzieć się o wielu zagadnieniach i innowacjach dotyczących budowy mostu.
Obiekt, który powstanie nad rzeką San będzie miał konstrukcję zespoloną, stalowo-betonową i będzie mierzył 171 m długości. Nowy most przyczyni się nie tylko do rozwoju miejscowości, ale znacznie skróci czas dojazdu służbom ratowniczym tj. Policja, Straż, Pogotowie Ratunkowe. Jest to most dwudźwigarowy wykonany z blachownicy o zmiennej wysokości sięgającej prawie 4 metrów nad podporą. Długość przęsła nurtowego to 85 m. Ze względów finansowych, a także stosunkowo małego ruchu samochodowego, w obiekcie zaprojektowano nietypową jezdnie o szerokości 4 m z jednym pasem ruchu oraz 2 metrowym chodnikiem. Ruch na moście będzie się odbywał wahadłowo poprzez sygnalizację świetlną. Wysokość nad lustrem wody to aż około 12 m. Zużyte materiały na budowę obiektu to około 340 ton stali konstrukcyjnej, oraz 1450 m3 betonu. Zastosowano fundamenty głębokie: pale CFA o szerokości 1 m i 12 m długości.
Most montowany jest na 4 podporach tymczasowych. Montaż konstrukcji stalowej podzielony jest na segmenty. Każdy segment podnoszony jest za pomocą dźwigu Herkules o udźwigu 500 ton. Segment A o wadze 27 ton, Segment B - 43 tony oraz segment C - 37 tony. Ciekawostką wartą odnotowania jest zastosowanie po raz pierwszy w Polsce zasypki przyczółku wykonanej z pakietów opon samochodowych. Odciąży to konstrukcje oraz zmniejszy parcie boczne na przyczółek. Badania pakietów z opon wykonała Politechnika Rzeszowska w ramach projektu badawczego ReUse.
Dziękujemy za oprowadzenie po budowie oraz wytłumaczenie wielu problemów absolwentowi naszej uczelni pracującemu jako inżynier budowy - inż. Mateuszowi Kawie.