Katedra Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej wykonuje następujące prace usługowo-badawcze:
- ekspertyzy i oceny stanu technicznego dróg
- przeglądy okresowe dróg, w tym oceny stanu i nośności na podstawie dostarczonych pomiarów ugięć
- pomiary natężenia ruchu drogowego
- analizy przepustowości dróg i skrzyżowań drogowych (Visum, Vissim)
- analizy i opinie nt. rozwiązań technologicznych w zakresie wzmacniania podłoża, konstrukcji nasypów, stateczności skarp, konstrukcji nawierzchni
- analizy i opinie nt. oznakowania i organizacji ruchu, w tym widoczności i odblaskowości oznakowania poziomego i pionowego, komputerowe modelowanie ruchu drogowego
Charakterystyka możliwości badawczych i pomiarowych:
- stacjonarny sprzęt laboratoryjny do badań próbek materiałów konstrukcyjnych nawierzchni i ulepszonego podłoża:
- „mały” koleinomierz do badania odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie*
- uniwersalne stanowisko do badań wytrzymałościowych wyposażone w urządzenie do badań zmęczenia mieszanki mineralno-asfaltowej metodą belki czteropunktowo zginanej, a także do badania rozciągania pośredniego w próbce cylindrycznej IT-CY oraz trójosiowego ściskania*
- ubijak Proctora do określania gęstości, wilgotności optymalnej
- ubijak i prasę Marshalla do badań stabilności i odkształcenia mieszanek mineralno-asfaltowych
- stempel do badań odporności na koleinowanie asfaltu twardolanego
- stanowisko badań wskaźnika nośności CBR
- lepkościomierz do określania lepkości dynamicznej lepiszcza asfaltowego oraz duktylometr z pomiarem siły rozciągającej do badań kohezji i nawrotu sprężystego asfaltu*
- automatyczny penetrometr, aparat Fraassa, aparat PiK – do określania penetracji, temperatury łamliwości i mięknienia asfaltu*
- prasę żyratorową do określania modułu sztywności oraz odporności na działanie wody*
- ekstraktor ultradźwiękowy do określania zawartości składników mieszanki mineralno-asfaltowej*
- aparat do polerowania kruszywa do określania wskaźnika PSV charakteryzującego właściwości przeciwpoślizgowe kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych warstwy ścieralnej nawierzchni*
- aparat RTTL (wahadło angielskie) do określania współczynnika tarcia nawierzchni (możliwe zastosowanie w terenie)*
- komorę do badania mrozoodporności*
- prasę hydrauliczną do badań betonu, mieszanek związanych spoiwem oraz elementów galanterii drogowej (krawężniki, obrzeża, kostka betonowa)*
- mobilny sprzęt do diagnostyki nawierzchni i podłoża zainstalowany na samochodzie pomiarowym:
- mobilny profilograf laserowy 15-czujnikowy (równość, koleiny, profil podłużny, wskaźnik IRI), precyzyjny GPS*,
- mobilny penetroradar do identyfikacji warstw konstrukcyjnych nawierzchni i jej podłoża (jednocześnie)*,
- wiertnica do pobierania próbek walcowych z nawierzchni.
- mobilny sprzęt do diagnostyki oznakowania poziomego i pionowego:
- badanie jakości oznakowania: widoczność, odblaskowość – oznakowanie poziome cienkowarstwowe i grubowarstwowe, badanie w dzień i w nocy, urządzenia wyposażone w GPS*
- mobilne/stacjonarne stanowisko okulometryczne:
- do badań stanu uwagi kierowców na podstawie rejestracji ruchu oczu wraz z rejestracją obrazu drogi (zastosowanie w analizach brd)*
- oprogramowanie drogowe:
- oprogramowanie do wymiarowania nawierzchni metodą mechanistyczną*
- oprogramowanie do analiz i symulacji ruchu drogowego Visum/Vissim oraz projektowania oznakowania i sygnalizacji świetlnej
- oprogramowanie do analiz geotechnicznych*
- precyzyjne pozycjonery GPS do badań ruchu drogowego (drogi, czasy przejazdu)
Kontakt:
dr inż. Lesław Bichajło
Kierownik Laboratorium Technologii i Inżynierii Drogowej
tel. +17 743 2396, 604225149
Uwagi
*- sprzęt sfinansowany częściowo ze środków unijnych