W dniu 15.04.2019 r. odbyła się wycieczka zorganizowana przez Zakład Dróg i Mostów na budowę mostu kolejowego przez Wisłę w Krakowie w której udział wzięli studenci specjalizacji „Drogi i Mosty” wraz z pracownikami Zakładu.
Inwestycja dotyczyła modernizacji fragmentu linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy- Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Jednym z zadań jest budowa przeprawy przez Wisłę składającej się z trzech równoległych obiektów mostowych. Konstrukcję zaprojektowano jako obiekt łukowy o długościach przęseł . W sumie łuki mostów składać się będą z 42 części, o łącznej masie ok., stalowe elementy wyprodukowane zostały w luksemburskiej hucie a ostateczną obróbkę wykonawca przeprowadza w Krakowie. Montaż przeprowadzany jest za pomocą ciężkich dźwigów. Do łuków podwieszony zostanie żelbetowy pomost za pomocą stalowych wieszaków w systemie network arch na którym znajdować się będą tory kolejowe. Całość konstrukcji nośnej wymaga wbudowania ponad betonu oraz stali. Montaż najcięższych elementów odbywał się będzie nocami, by zminimalizować zmiany w komunikacji. Na wykonanie podpór obiektów przewidziano ponad betonu oraz stali. Budowa rozpoczęła się od wybudowania skrajnego obiektu na który przypadać będzie jedna linia kolejowa. Po ukończeniu tego mostu przejmie on aktualny ruch kolejowy, dzięki czemu inwestycja będzie mogła przejść w kolejny etap tj. rozbiórki starej przeprawy i wybudowaniu pozostałych dwóch obiektów.
W ramach inwestycji przebudowie ulega również odcinek kolejowy między ulicą Kopernika a Grzegórzecką, gdzie powstanie estakada zamiast dotychczasowego wysokiego nasypu zajmującego dużo przestrzeni w centrum miasta. Uzyskana w ten sposób przestrzeń pod obiektem będzie mogła być wykorzystana przez miasto w nowych celach np. jako parkingi samochodowe. Dużym utrudnieniem będzie wywóz z centrum miasta dużej ilości ziemi z istniejącego nasypu, co wymagać będzie precyzyjnej logistyki.
Modernizacji podlega również zabytkowy wiadukt przy ul. Grzegórzeckiej, w którym do obłożenia nowej elewacji zostaną wykorzystane cegły pochodzące z rozbiórki tego obiektu. Zostanie on poszerzony tak, by pomieścić dodatkowe dwie linie kolejowe.
Jest to obecnie największa inwestycja kolejowa w Polsce, której wartość wynosi 958 mln zł netto, a jej realizacja planowana jest do kwietnia 2021 r. Całość odbywa się w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy- Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” który jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.