W sierpniu 2020 r. przypada jubileusz 90-lecia urodzin Profesora Andrzeja Jarominiaka, twórcy i byłego kierownika Katedry Mostów, byłego dziekana Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej.
Profesor Andrzej Jarominiak urodził się 14 sierpnia 1930 r. w Koninie. Tytuł magistra inżyniera budownictwa lądowego uzyskał w 1956 r. na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Warszawskiej. W latach 1951 – 1957 Profesor Andrzej Jarominiak pracował w Państwowym Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych Nr 1 i Nr 14. Był m.in. kierownikiem grupy robót, która zbudowała mosty drogowe przez Wieprz w Woli Skromowskiej i Kośminie oraz prowadził dozór techniczny nad odbudową oraz budową mostów kolejowych, drogowych
i miejskich przez Odrę w Szczecinie.
W latach 1961 – 1990 Profesor Andrzej Jarominiak pracował w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie (IBDiM). W tym okresie był pomysłodawcą, projektantem i inicjatorem wdrożenia w Polsce m.in. kesonów spławianych, fundamentów z wielkośrednicowych pali wierconych i komór iniekcyjnych zwiększających ich nośność, skrzyń pływających do wykonania zwieńczeń tych pali w rzekach, fundamentów szczelinowych oraz przyczółków quasi-skrzyniowych.
Za wdrożone w Polsce nowatorskie rozwiązania fundamentów mostów Profesor Andrzej Jarominiak otrzymał wiele nagród państwowych i resortowych.
Od września 1983 roku Profesor Andrzej Jarominiak rozpoczął pracę w Politechnice Rzeszowskiej. Zorganizował
tu i kierował Katedrą Mostów oraz wprowadził jako pierwszy w Polsce do programu politechnicznych studiów dziennych przedmiot „Utrzymanie mostów” i opracował ma ten temat pierwszy skrypt dla studentów. W 1990 roku Profesor Andrzej Jarominiak został powołany na stanowisko profesora zwyczajnego. W kadencji 1990-1993 był dziekanem Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska. Za Jego kadencji Wydział uzyskał prawo doktoryzowania.
Profesor Andrzej Jarominiak jest autorem lub współautorem około 300 artykułów opublikowanych w czasopismach technicznych i w materiałach konferencji naukowych/technicznych oraz 12 skryptów i książek. Publikacje Profesora cechuje duża przydatność w praktyce inżynierskiej. Jest także autorem 37opatentowanych rozwiązań z zakresu budowy mostów, z których zdecydowana większość została zastosowana w praktyce inżynierskiej. Przykładami
są m.in.: konstrukcje oporowe quasi-skrzyniowe, kaszyce z podkładów kolejowych, metoda przeciwdziałania osuwiskom, dźwignica bramowa do montażu mostów belkowych niedużych rozpiętości, wykorzystanie zjawiska elektroosmozy do zwiększania przyczepności nowego betonu do starego, wielkośrednicowe pale wiercone
z komorami iniekcyjnymi i wiele innych.
Profesor Andrzej Jarominiak jest jednym z najwybitniejszych pracowników nauki z zakresu mostownictwa,
a niewątpliwie najwybitniejszym w zakresie fundamentowania i budowy podpór mostów w Polsce. W swojej działalności zawodowej zawsze łączył doświadczenie zdobyte w wykonawstwie z wiedzą naukowca, czego efektem były znakomite rozwiązania techniczne, które na trwałe weszły do polskiego mostownictwa. Dzięki Jego ogromnemu zaangażowaniu obecna Katedra Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej stała się prężnym i cenionym w Polsce ośrodkiem naukowo – badawczym i prowadzącym kształcenie politechniczne i podyplomowe w zakresie mostownictwa.