Strona: Dwa nowe projekty badawcze realizowane w Katedrze Dróg i Mostów / Katedra Dróg i Mostów

Dwa nowe projekty badawcze realizowane w Katedrze Dróg i Mostów

2021-02-04

Pracownicy Naszej Katedry otrzymali dofinansowanie na projekty w ramach programu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji. Gratulujemy! Poniżej krótka charakterystyka.

Projekt realizowany przez mgr inż.Aleksandra Dudę nt. "System wzmacniania podłoża prętami kompozytowymi GFRP wraz z monitoringiem światłowodowym"

Projekt dotyczy innowacyjnego wykorzystania prętów kompozytowych GFRP (ang. glass fibre reinforced polymer)
do wzmacniania gruntu podłoża, zamiast stosowanych geosyntetyków lub prętów stalowych. Pręty GFRP są
lekkie, mają wysoką wytrzymałość i trwałość, a połączone w siatki i umieszczone w gruncie tworzą skuteczne
wzmocnienie podłoża, minimalizujące osiadanie. Wybrane pręty będą wyposażone w światłowody, co umożliwi
ciągły monitoring podłoża, dostarczający informacji o zachowaniu się budowli. Jest to istotne np. dla budowli
wysokich, nasypów, osuwisk itp. Projekt obejmuje wykonanie prac B+R w celu identyfikacji komponentów
systemu (pręty GFRP, różne grunty), sprawdzenia ich współpracy w systemie wzmacniającym (opory tarcia, efekt
klinowania) oraz oceny efektywności monitoringu światłowodowego podłoża. Projekt zakłada także wykonanie
symulacji numerycznych MES, które zostaną zwalidowane w oparciu o wyniki badań doświadczalnych i
wykorzystany do opracowania procedur projektowych systemu.

Projekt realizowany przez dr inż. Mateusza Szaratę nt. "Monitorowanie potoków pasażerskich w transporcie publicznym"

Przedmiotem projektu badawczego jest technologia i produkt umożliwiający wsparcie multimodalnego i zrównoważonego transportu, który zalicza się do
głównych priorytetów specjalizacji RIS. Rozwiązanie pozwoli dostarczyć dodatkowych i bardziej precyzyjnych
informacji dotyczących źródeł i celów podróży oraz potrzeb podróżowania. To z kolei umożliwi optymalizacje
przebiegów linii autobusowych obsługiwanych przez różnych przewoźników (MPK, MZK, PKS) poprawiając
atrakcyjność przejazdów i oszczędności w kosztach obsługi linii autobusowej.

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję